07 czerwca 2010, 08:51

YTONG: Dom 2020

W 2020 wiodącym trendem będzie budownictwo energooszczędne, a najbardziej przyszłościowe są materiały o dobrych parametrach cieplnych oraz rozwiązania przyjazne środowisku – tak wynika z badań „YTONG: Dom 2020”.

Z okazji 15-lecia marki YTONG, TNS OBOP na zlecenie Xella Polska przeprowadził badania „YTONG: Dom 2020” wśród studentów architektury i budownictwa. - W badaniu „YTONG: Dom 2020” zapytaliśmy przyszłych liderów rynku budowlanego o trendy w budownictwie i o to, jak wyobrażają sobie swój przyszły dom. – mówi Monika Mychlewicz, dyrektor marketingu Xella Polska. – Istotne dla nas było poznanie opinii i oczekiwań nie tylko architektów, czy konstruktorów budynków przyszłości, ale także przyszłych inwestorów, którzy będą budować dom dla siebie. – dodaje Monika Mychlewicz

Większość przyszłych liderów rynku (70 proc.) zakłada, że głównym trendem w budownictwie w 2020 roku będzie budownictwo energooszczędne. Badania „YTONG: Dom 2020” wskazują, że będzie to spowodowane m.in. wzrostem cen nośników energii (36 proc.). Przekłada się to również na korzystanie w przyszłości z materiałów o dobrych parametrach cieplnych (33 proc.) oraz pozwalających wykorzystywać alternatywne źródła energii (11 proc.). Wśród perspektywicznych materiałów przyszli liderzy rynku budowlanego wskazują także na materiały i rozwiązania przyjazne środowisku (21 proc.) oraz pozwalające na tanie budowanie (20 proc.).

- Automatyzacja prac budowlanych została wskazana przez ankietowanych na drugim miejscu wśród czynników, które będą miały największy wpływ na zmianę trendów w budownictwie. – komentuje wyniki badania "YTONG: Dom 2020" Anna Waszczuk, analityk rynku Xella Polska. - Znajduje to potwierdzenie we wskazaniu przez nich, wśród materiałów przyszłościowych, materiałów pozwalających na tanie budowanie, czyli ograniczenie kosztów budowy bez konieczności rezygnacji zarówno z wysokiej jakości materiałów jak i wykonawstwa. Z opinią tą są zgodni deweloperzy, których część już dziś poszukuje takich rozwiązań. – dodaje Anna Waszczuk.

Według badania „YTONG: Dom 2020” zdecydowana większość przyszłych liderów rynku budowlanego (88 proc.) uważa, że technologie stosowane w budownictwie powinny doprowadzać do obniżenia zarówno kosztów budowy, jak i późniejszego użytkowania budynku. W opiniach ankietowanych ważnym jest, aby nowo budowane domy były funkcjonalne (86 proc.) i stosowano w nich alternatywne źródła pozyskiwania energii (79 proc.). Dla badanych istotny jest także aspekt ochrony środowiska (77 proc.). Ponadto ważna jest gotowość młodych ludzi do ponoszenia większych wydatków na materiały wysokiej jakości (88 proc.). - Te opinie już dzisiaj znajdują odzwierciedlenie w naszych rozmowach z klientami. – ocenia arch. Dorota Palmączyńska z pracowni projektowej Archipelag. - Osoby decydujące się na budowę domu poszukują informacji i świadomie wybierają konkretne rozwiązania, kierując się długoterminowymi analizami kosztów. – podsumowuje Dorota Palmączyńska.

Wyniki badania „YTONG: Dom 2020” jednoznacznie pokazują, że respondenci, czyli młodzi ludzie, chcą mieszkać w domach jednorodzinnych (80 proc. wskazań). Przyszli liderzy rynku przy wyborze nieruchomości największą uwagę zwróciliby na lokalizację (64 proc.). Znaczenie miałyby również zastosowane materiały i technologie (55 proc.) oraz układ i liczba pomieszczeń (44 proc.). Zdaniem badanych – ludzi młodych dom buduje się na lata (72 proc.). - Wybór domu jednorodzinnego pokrywa się z innymi badaniami wśród młodzieży, wskazującymi, że dla dzisiejszych 20-25latków najwyższą wartością jest rodzina i stabilizacja, w odróżnieniu od kariery. – komentuje dr Tomasz Sobierajski, socjolog z Uniwersytetu Warszawskiego.

Przy budowie własnego domu studenci kierunków związanych z budownictwem zainteresowani byliby zamówieniem indywidualnego projektu u architekta (33 proc.). Niemal co trzeci przyszły lider rynku przyznał, że skorzystałby z pomocy doradcy energetycznego (32 proc.). Największa grupa przyszłych liderów rynku przyznaje, że zdecydowałaby się na samodzielną budowę domu (39 proc.), bez konieczności zatrudniania fachowców. Grupa ta wykazuje się aktywnością, ponadto może wykorzystać swoją wiedzę i umiejętności nabyte na studiach.


Informacje o badaniu
Badanie „YTONG: Dom 2020” zostało przeprowadzone metodą CAWI w dniach 17 marca – 22 kwietnia 2010 przez TNS OBOP na zlecenie Xella Polska. Badanie miało na celu poznanie opinii przyszłych liderów rynku budowlanego, czyli osób, które aktualnie studiują na kierunkach związanych z budownictwem, na temat trendów, jakie obserwowane są na rynku budowlanym w Polsce. Swoje opinie przekazały osoby odwiedzające stronę http://www.15latYTONG.pl, na której zamieszczony był link do ankiety. W badaniu udział wzięło w sumie 309 osób, z czego 75 proc. stanowili przyszli liderzy rynku budowlanego. W badaniu wzięły udział przede wszystkim osoby młode – 86 proc. respondentów nie ukończyła 25 roku życia.



###

Firma XELLA Polska Sp. z o.o. oferuje produkty marki YTONG, YTONG MULTIPOR, YTONG ENERGO i SILKA, stosowane w budownictwie mieszkaniowym. Produkcja materiałów odbywa się w 11 nowoczesnych zakładach na terenie całej Polski. Sprzedaż firma Xella prowadzi poprzez sieć dystrybucji na terenie całego kraju oraz w krajach takich jak: Litwa, Łotwa, Ukraina, obwód Kaliningradzki. W grupie zatrudnionych jest około 700 osób.

Więcej informacji w serwisach: www.xella.pl, www.budowane.pl, www.miastonoca.budowane.pl, http://www.termodom.pl/termodompasywny/, http://sklep.xella.pl, www.inspiracje.budowane.pl, www.multipor.budowane.pl, www.15latYTONG.pl oraz na blogach: http://blog.xella.pl/budujemy, www.ZdrowaBudowa.pl.

 

Załączniki